Velkommen til Chiliglede!

Chili er en mangfoldig frukt, den kommer i alle mulige styrker. Fra den du kan tygge som den er, til de som må håndteres med hansker.
Jeg er fascinert av alle slag, og derfor har jeg laget denne bloggen som hvert sommerhalvår blir oppdatert med nye sorter chili som jeg prøver det aktuelle året.
Jeg prøver å dyrke 30 - 50 forskjellige sorter chili hvert år, og bruker mye av vinteren på å få tak i nye, spennende frø.
Etterhvert vil jeg også tilby salg på mine egene overskuddsfrø i denne bloggen, høstet fra de chiliene jeg har prøvet.

Velkommen inn i en sterk verden med mye smak. Chili er både sunt, smaksrik og ikke minst veldig allsidig å bruke i mat
For de som vil se hva jeg bruker all denne chilien til, kan dere lese om det på min matblogg Mat og plantegleder.

fredag 15. november 2013

Chiliåret 2013

Årets chilisesong har vært et spennende og ikke minst sterk opplevelse. Jeg startet å så frøene 14 januar hvor jeg puttet 50 forskjellige sorter chili i jorden. Av de 50 sortene var det 2 som ikke spiret, ergo ble det 48 nye chilisorter som ble dyrker og prøvesmakt i år.

DSC_0006

I mars mnd startet jeg og ompotte plantene til en mellomstr potte. Her startet også prosessen med å bli kvitt dubletter, når man har 48 forskjellige sorter kan man bare ha en av hver.

Jeg plukket også av alle de første blomstene på plantene. Dette for at de skal blomstre og bære bedre når sommeren virkelig kommer.Det er ingen vits med blomster i mars/april. I snitt plukker jeg av de første 3-6 blomstene pr plante, men det avhenger også av sort. Av noen veldig sene sorter  som ikke blomstrer før i juni mnd blir ikke blomstene fjernet i det hele tatt. Dette gjelder ofte bl.a Rocoto sortene og noen sene capsicum chinense sorter.

Plantene mine sto inne på en planterom, og i år testet jeg ledlys med rødt og blå farge, dette synes jeg fungerte veldig fint. Jeg passet også på å startet med gjødsel ut i april,  økologisk fullgjødsel brukt, sammen med litt kalksaltpeter.Chiliblomster, pellis og hagen 27 juni 13

I mai mnd flyttet plantene ut i drivhuset. Nå kom de over i sin permanente plantekar som er sorte bøtter som tar ca 8 l jord. Jeg blandet jorden selv, og brukte en del vekstorv av god kvalitet (ikke huminal) en del kugjødselkompost og 5 deler plantejord. Dette har fungert veldig godt for meg.

CIMG4448

Plantene tåler ikke noe særlig under 10 grader, så varmovnen ble brukt på natten i drivhuset frem til juni mnd. Dette er viktig for ikke å stresse plantene, noe som igjen kan føre til angrep av skadedyr eller at de blir svekket på annen måte. Det er også viktig at man ikke vanner de små plantene for mye i starten når de står i nye potter. Da kan jorden bli vasstrukken , og plantene råtner.

Fra slutten av juli startet de tidligste sortene og modne, og årets første modene frukt kom fra Cherry bomb.

Deretter har det modnet jenvt og trutt i drivhuset helt frem til november, og totalt har jeg høstet inn over 10 kilo chili, en rekord!

Plantene har hatt lite lusangrep, og av det lille som har vært har jeg holdt i sjakk med plantesåpe blandet med 1 del grønnsåpe, 4 deler vann + 1 ss rødsprit. Dette har jeg sprayet på planten når jeg har sett udyr, dessuten har jeg knepet de som jeg har fått tak i.  Dette holdt plantene relativt sykdomsfrie.

Noen sorter har vært så sene at de rett og slett ikke har båret frukt, dette gjelder Rocoto sortene, som rett og slett ikke rakk og bære frem noe før vinteren kom. De sortene skal jeg prøve og overvintre, så hvis det går bra vil de bære til neste år (håper jeg)

Når man får så stor avling må det også brukes, så i år har jeg konservert chili på mange forskjellige måter. Jeg har prøvd å dele endel av  oppskriftene på matbloggen min Mat og planteglede. Her er det råd og tips både til bruk i chilisalt, olje, saus og i mange forskjellige marmelader/syltetøy.

Årets favoritter har vært:

  • Aji Habanero (bærer voldsomt, anvennelig)
  • Cherio Goias (lekker farge, skikkelig krutt)
  • Jamaican hot chocolade (nydelig farge)
  • Mini chocolade bell (lekker farge, anvennelig til alt)
  • Pinocchio nose (morsomt chili, dekorativ)
  • Toftegaard citronchili (utrolig riktbærende, nydelig farge)

I år vil jeg også prøve å selge noen overskuddfrø av chili, slik jeg har gjort med tomatfrø noen få år nå. Frølisten vil komme i neste innlegg, for de som er interessert i det.

Chili 4 nov-13

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar